Nejdůležitější zprávou minulého týdne bylo pro všechny střední školy zveřejnění kompletních výsledků státních maturit v přílohách pátečních a sobotních Lidových novin (26. a 27. 10.). Cermat tyto výsledky uvolnil po právním sporu vedeném těmito novinami, o povolení vydat výsledky rozhodlo nové vedení MŠMT.
Lidové noviny též upozorňují, že loňský žebříček nejlepších škol (2011) nebyl zpracován průkazným způsobem, výsledky z různých částí zkoušek, různého počtu žáků i obou úrovní obtížnosti byly pomocí koeficientů převedeny do jediného čísla. Jistě přesnější a zejména pro rodiče a žáky více vypovídající jsou otištěné přehledy ve třech hlavních předmětech: český jazyk a literatura, anglický jazyk a matematika za rok 2011 i 2012. Je zde totiž možnost porovnat konkrétní výsledky různých škol v kraji i celé republice či výsledky jednotlivých škol dle typu. A to samozřejmě zajímá i nás. Z množství zveřejněných tabulek jsme vybrali a porovnali:
1) výsledky naší školy a výsledky všech gymnázií v Libereckém kraji, abychom viděli, na kolikátém místě v pomyslném krajském žebříčku se naše škola umístila,
2) výsledky naší školy v didaktických testech ČZ, AZ a MZ a písemné práci AZ v rámci celé ČR – protože to jsou testy jednotně (objektivně) hodnocené Cermatem a zároveň jejich výsledky nebyly zpochybněny (na rozdíl od DT MV a PP ČV i ČZ).
Snažili jsme se vytvořit co nejjednodušší a nejpřehlednější tabulku, kterou nyní předkládáme. Čísla představují tzv. percentil, úspěšnost v jednotlivých testech (čím vyšší číslo, tím lepší výsledek). Tabulka na rozdíl od přehledů v LN uvádí jen výsledky povinných zkoušek. Důvodem je skutečnost, že tzv. povinně volitelné předměty absolvovali pouze jednotliví žáci v rámci nepovinných zkoušek.
Vysvětlení zkratek: DT = didaktický test, PP = písemná práce, UZ = ústní zkouška
ČV – ČZ = český jazyk, vyšší – základní úroveň obtížnosti
AV – AZ = anglický jazyk, vyšší – základní úroveň obtížnosti
MV – MZ = matematika, vyšší – základní úroveň obtížnosti
G ČL |
ČV DT |
ČV PP |
ČV UZ |
ČZ DT |
ČZ PP |
ČZ UZ |
MV DT |
MZ DT |
AV DT |
AV PP |
AV UZ |
AZ DT |
AZ PP |
AZ UZ |
percentil 2011 |
90 |
93 |
96 |
86 |
88 |
92 |
85 |
85 |
94 |
89 |
100 |
91 |
83 |
74 |
percentil 2012 |
89 |
77 |
90 |
87 |
69 |
91 |
64 |
87 |
95 |
99 |
93 |
93 |
95 |
86 |
Pořadí v kraji 2012 |
2. |
7. |
6. |
1.- 2. |
6. |
2.- 3. |
4.- 5. |
1. |
1. |
1. |
2. |
1.-2. |
1.-3. |
4. |
Pořadí výsledků G ČL v rámci ČR |
|
|
|
29 škol lepší výsledek, 31 škol stejný |
|
|
|
8 škol lepší výsledek, 1 škola stejný |
|
|
|
10 škol lepší výsledek, 10 škol stejný |
15 škol lepší výsledek, 6 škol stejný |
|
Několik krátkých komentářů k tabulce a co lze z tabulky vyčíst:
· Výsledky v roce 2011 jsou v tabulce uvedeny pro porovnání s rokem 2012, výsledky se příliš neliší. To se obvykle vykládá jako ukazatel kvality, standardu školy (pro úplnost: v roce 2011 byly písemné práce hodnoceny přímo na školách, v r. 2012 školenými hodnotiteli v Cermatu, ovšem u PP ČZ došlo k tisícům stížností a toto hodnocení bylo poněkud zpochybněno, problém vznikl též u DT MV, kde byl test příliš těžký na vypracování ve stanoveném čase, i proto jsou tyto dva výsledky v r. 2012 na naší škole horší než v r. 2011 ) .
· Naším úplně nejlepším výsledkem je úspěšnost v DT MZ, kdy v kraji jde o nejlepší výsledek a v republice jsme v tomto testu devátou nejlepší školou!!! Sluší se na tomto místě poděkovat zejména vyučujícím matematiky ve třídách maturitního ročníku – RNDr. Jitce Gabrielové a Mgr. Aleně Sychrovské. Test přitom nepsalo málo žáků – matematiku si jako povinný druhý maturitní předmět zvolilo 40 našich maturantů.
· Vynikající výsledky jsou i v anglickém jazyce – a to jak v DT, tak v PP v obou úrovních. Základní úroveň konalo 41 maturantů, kdežto vyšší úroveň jen tři z nich. Nejlepší úspěšnost v kraji máme v DT AZ společně s Gymnáziem F. X. Šaldy, v PP AZ dosáhla percentilu 95 celkem tři gymnázia, kromě našeho i frýdlantské a jablonecké v ulici Dr. Randy. Podobně jako v matematice patří i tyto výsledky ke špičce v rámci celé republiky. Naše maturanty připravovaly Mgr. Triguinho, Mgr. Švajdová a Mgr. Gebauerová.
· U DT ČZ 2012 jsme dosáhli nejlepšího výsledku v našem kraji společně s Gymnáziem F. X. Šaldy v Liberci a jde o 30. nejlepší výsledek v rámci celé ČR. Test psalo 87 z 89 maturantů. Vyučujícím češtiny byli PhDr. Kučaba, Mgr. Hluštíková a Mgr. Mayová.
· Velké rozdíly v počtech žáků konajících vyšší nebo základní úroveň byly s největší pravděpodobností na všech školách, protože maturanti nejsou nijak motivováni k volbě vyšší úrovně. Na naší škole jde ve všech předmětech o 2-3 nejlepší žáky. Tyto výsledky jsou pro nás sice rovněž velmi příznivé, ovšem neposkytují tak ucelený obraz o výsledcích jako výsledky zkoušek v základní úrovni obtížnosti.
· Výsledky ústních zkoušek a v českém a anglickém jazyce záměrně nezdůrazňujeme, protože hodnocení probíhá na jednotlivých školách – i když podle stejných kritérií. Ovšem horší umístění v porovnání zejména s didaktickým testem může znamenat i to, že učitelé byli v hodnocení přísnější, náročnější.
Jsme velmi rádi, že můžeme prezentovat takové výsledky. Ukazují totiž, že mezi gymnázii v našem kraji se rozhodně neztrácíme – a za vynikající považujeme výsledek i ve srovnání v rámci republiky.
Na závěr samozřejmě připomínáme, že úplné přehledy výsledků škol ve všech krajích jsou k dispozici v přílohách Lidových novin z 26. a 27. 10. 2012.
Helena Paszeková, zástupkyně řed. školy