Základní informace o projektu
Projekt Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Libereckém kraji je zaměřen na metodickou a investiční podporu přírodovědného a technického vzdělávání na SŠ a ZŠ v Libereckém kraji. Hlavními cíli projektu je motivovat žáky ZŠ a SŠ ke vzdělávání v přírodovědných a technických oborech a vytvořit systém metodické podpory pedagogů v oblasti přírodovědného a technického vzdělávání.
- Název projektu: Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Libereckém kraji
- Zkrácený název projektu: TechUp
- Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/44.0013
- Doba realizace projektu: 1. 9. 2013 – 30. 6. 2015
- Celkové způsobilé výdaje: 58 224 235,63 Kč
- Příjemce dotace: Liberecký kraj
- Partneři: střední školy zřizované Libereckým krajem
Zapojení GČL do projektu
1. Metodická centra biologie a geografie
Metodická centra budou vytvořena na úrovni okresů tak, aby byly jejich služby dostupné potenciálně zapojeným pedagogům. Náplní metodického centra bude zajišťovat realizaci periodických (zpravidla čtyřikrát v průběhu školního roku) setkání pedagogů, zabezpečovat přenos invormací o aktivitách v jednotlivých oborech, sdílení vzdělávacího obsahu. Součástí metodických setkání bude i předávání znalostí a zkušeností externími odborníky na metody a formy vzdělávání a externími odborníky ze strany zaměstnavatelů pro efektivní transfer technologií. Metodické centrum bude působit průběžně vůči všem pedagogům daného oboru prostřednictvím sítě internet. Cílem aktivity je stimulovat spolupráci pedagogů, přičemž "institucionalizace" výměny zkušeností umožní vnést do této oblasti větší míru koordinace, což bude mít zpětně dopad na zvýšení kvality vzdělávání.
Na naší škole budou působit metodická centra v oborech biologie a geografie. Cílem těchto metodických setkání je též obnovit či vytvořit vzájemně užitečné a inspirující kontakty mezi vyučujícími biologie a zeměpisu z různých škol, zaměřené na podporu výuky těchto předmětů. Dveře jsou otevřené nejen učitelům, kteří tyto předměty vyučují, ale také učitelům, kteří se věnují těmto oblastem zájmově nebo využívají některé poznatky ve výuce pouze průřezově nebo motivačně.
Touto formou se chceme také snažit o rozvoj komunikace mezi pedagogy, o výměnu zkušeností, o posílení vazby mezi výukou na ZŠ a SŠ.
Kontaktní osoby:
- Metodické centrum – biologie: Mgr. Lenka Tulková, Mgr. Milan Bárta
- Metodické centrum – geografie: Mgr. Jana Mlynářová, Mgr. Hana Mrázová
2. Volnočasové aktivity zaměřené na přírodovědné a technické vzdělávání žáků SŠ
Střední školy zapojené do projektu budou realizovat volnočasové aktivity pro vlastní žáky, které budou navazovat na školní vzdělávací program a rozšiřovat probírané učivo, současně umožní hlubší pochopení látky, nabytí praktických zkušeností a rozvoj dovedností, zejména s ohledem na menší počet žáků ve škupině.
Hrátky s přírodními vědami
Cílem je podchytit a motivovat žáky (primy) prvního ročníku osmiletého studia k zájmu o biologii, chemii a následně ostatní přírodovědné předměty. Obsahem práce v prvním roce projektu bude zábavnou formou prohlubovat vědomosti a dovednosti žáků v oblasti přírodních věd a zapojovat je do přírodovědných soutěží (např. Biologická olympiáda – světlo a barvy v přírodě, Zlatý list – les, meteorologie apod.).
Přirodovědný kroužek
Kroužek je určen žákům s hlubším zájmem pro biologii. Jedním z hlavních cílů je motivovat žáky pro další vzdělávání v přírodovědných oborech. Kroužek by měl účastníkům zajímavou formou rozšířit znalosti a dovednosti v návaznosti na školní vzdělávací program.
Část aktivit bude probíhat ve škole. Obsahem budou např. mikroskopická pozorování, určování přírodnin, seznámení se s biologickými portály. Vzhledem k tomu, že kroužek je určen pro žáky s hlubším zájmem o biologii, napomůže náplň kroužku také k jejich přípravě na biologické soutěže. Část aktivit bude probíhat i v terénu. Zde by se měli žáci seznámit s metodami zkoumání přírody a s jejich pomocí zvládnou např. zhodnotit stav přírody ve svém okolí.
3. Spolupráce ZŠ a SŠ
5. Vybavení laboratoří, odborných učeben a dílen
Vybavení laboratoří, odborných učeben a dílen
V rámci této aktivity budou na partnerských školách realizovány cílené investice do vybavení v oblasti přírodovědného a technického vzdělávání, které následně budou sloužit pro další aktivity projektu a pro povinné vzdělávání žáků partnerských škol. Vybavení učeben umožní zvýšit kvalitu vzdělávání v souladu s požadavky kurikulární reformy.
Neinvestiční podpora výuky